Да проходиш в крак с модата

Има мода в детските обувки, която да създава практични, комфортни и естетични модели. На тази визия залага марката „Колев и Колев”, добре разпознаваема на българския пазар. Без компромис между дизайн и качество компанията е безспорен лидер в страната в сектора на производство на детски обувки. Всяко второ бебе в България прохожда с „буйките“ (по популярно название от миналото столетие), които са хит на пазара, а мечтата на производителите е тези обувчици да станат световен продукт.

На 15 януари се случиха две събития, които неминуемо ще окажат влияние на пазара на детски обувки в нашата страна. Марката „Колев и Колев“ представи новия си модел обувчици за прохождане, създадени по уникална модерна технология с 3D плетене на маратонка. В същия ден Фондът за капиталови инвестиции (ФКИ) от групата на Българската банка за развитие влезе официално като съдружник в компанията и придоби миноритарен дял от 20 процента от капитала на обувния производител.

Защо „Колев и Колев“

Втората сделка на Фонда е отново с производител в реалния сектор. Приоритет за дъщерното дружество на ББР е капиталът да се насочва към компании с потенциал за развитие.

„Набирането на капитал не е лесен (нито евтин) начин да се сдобиеш със средства за своя инвестиционен план. То дава обаче свободата на дадена компания да привлече инвеститор, който има познания и опит в корпоративното управление, както и съответния подход, необходим за развитието на бизнеса“, коментира Ангел Хаджиев, прокурист на Фонда и представител в борда на компанията.

 След обстойния финансов, правен и търговски анализ, идва преценката, че „Колев и Колев“ отговаря на профила за компания с потенциал за растеж.

„Продължихме напред с тази инвестиция, защото наред с изчисляването на конкретната ни възвращаемост, много силен е и социалният елемент – в „Колев и Колев“ се правят обувки за деца с ортопедични проблеми, посочи Ангел Хаджиев. - За Фонда е много важно инвестициите да съблюдават т.нар. ESG критерии с насоки, които имат значение за околната и социалната среда, както и за начина, по който се управлява едно дружество.“

Според него, тези аспекти са заложени в инвестиционната рамка, а параметрите на „Колев и Колев“ ги поставят в групата на „интересни“ компании.

Като съакционер рискът за Фонда е по-голям, защото инвестиционният анализ е правен във форсмажорни обстоятелства. Пандемията от коронавирус намалява паричните потоци от затворените в моловете магазини, въпреки увеличения с три-четири пъти оборот на онлайн магазина.

Прогнозата за растеж кореспондира на констатация, че компанията расте в крак с актуалните тенденции при изработване на обувки с иновации. С използването на 3D плетене, новите обувки създават усещането на чорапи, с които пристъпваш като „бос“.

Няма граници за новостите

Обувките на „Колев и Колев“ са емблематични в сегмента „прохождащо бебе“ – майките лесно обуват децата с буйките, снабдени с ципче през ходилото, а малките не могат сами да се събуят.

Иван Колев и съдружникът му Димитър Ковачев управляват фирма с 24-годишна история, имат своя пазар и клиентела, и се справят успешно, въпреки трудностите.

Годишно компанията продава около 30 хиляди чифта буйки. Според статистиката в нашата страна се раждат около 60 хиляди бебета, тоест всяко второ българче прохожда с тези обувчици.

Да проходиш в бизнеса

Първите стъпки на фирмата са любопитна история. Нейният създател Иван Колев е образец за „селф-мейд“. Докато следва електроника, бъдещият инженер търси работа, за да може да се издържа, и случайността го праща зад щанд за детски обувки.

 „Стана ми интересно“, споделя Колев. Следват първият му самостоятелно продаден чифт, съдружие и първите собствени магазини за търговия на обувки за най-малките.

През 1998 г. „Колев и Колев“ решават сами да се пробват в производството на обувки, но се стремят към своя марка.
Започват с дизайн на обувки за прохождане тип „бебешки терлик“. Година по-късно, случайни спомени от времето на народната република ги насочват към буйката. Тя се превръща в тяхната голяма гордост и запазена марка.

„Постепенно я разработихме, така че да бъде плавен преход за усещанията на детето, спомня си Иван Колев. - С успешен маркетинг наложихме този продукт на пазара.“

За да сполучи в амбициите си, той завършва маркетинг и се квалифицира в управление на производство в Япония и Австрия.

През 2014 г., наред с детската серия, компанията стартира отделно направление с ортопедични обувки, като сключва договор с Агенцията за социално подпомагане. Детските обувки са по индивидуална поръчка, съобразно предписанията на лекарите и медицинската диагноза, а за целта се вземат индивидуални размери от крачетата на детето.

 Бърз урок по анатомия и търговия

Малкото детско ходилце се състои от 28 кости, 107 връзки и 19 мускула, свързани чрез стави и сухожилия. „Колев и Колев“ са изучили всяка от тези анатомични особености, за да осигурят опора и мобилност на децата.

„Изумително е как това малко чудо – стъпалото, се превръща в стабилен и здрав спътник за цял живот“, допълва предприемачът и пояснява, че за разработките разчитат на съвети от ортопеди.

Компанията има девет собствени магазина (осем в София и един във Пловдив), както и франчайз в Бургас. В производствените й бази в София и Ветрен край Пазарджик над 70 специалисти реализират пълния цикъл от моделирането на обувките до готовия краен продукт. И изработват средно по 600 чифта на ден.

 Оборудването

Производството на „Колев и Колев“ се прави на италиански машини на високо технологично ниво, като повечето от тях са купувани с европейско финансиране.

 „В момента имаме самочувствие, че сме най-добрите не само в България, защото на световните пазари се конкурираме с производители от цял свят“, уверява предприемачът. Той потвърждава, че в техническо отношение „Колев и Колев“ е сравнима с всяка добра световна компания.

Фирмата разполага с потенциал да разработва собствените си брандове и въпреки кризата, няма да стане подизпълнител на други производители.

 За да станеш по-голям

Мечтите понякога се спъват във финансови препятствия. „Имахме идеи за IPO, но размерът на фирмата се оказа малък. Щяхме да излезем на пазара ВЕАМ и да сме една от първите компании на него, но дойде пандемията от март 2020 и всички инвеститори се отдръпнаха“, разкри процеса за търсени на свежи пари за растежа на компанията Иван Колев.

Така пътят на съдружниците в „Колев и Колев“ достига до Фонда за капиталови инвестиции, като последният увеличи капитала на дружеството с 1 милион лева. Идеята им е не просто да подсигурят и разраснат дейността си чрез свежи оборотни средства, но и да излязат на нови пазари, като съседна Румъния.

„С помощта на Фонда, сме си поставили за цел, новата ни бебешка буйка да се превърне от локален в международно разпознаваем продукт. Тя разполага с всички предпоставки да направи тази голяма крачка – има модерно излъчване, изключителен дизайн, лека е и е спортна“, обяснява Иван Колев.

Предприемачите планират и развойна дейност – разработване на новите детски обувки чрез използване на съвременни материали и технически новости, и тяхното патентоване. Ще инвестират и в промотирането на своите продукти, с цел налагане и затвърждаване на търговската марка и извън страната.

Съвети в партньорство

„В предварителните разговори с нашия партньор дадохме знак, че ще осигурим най-добрата експертиза в рамките на Групата, разкри Ангел Хаджиев. - В замяна ще очакваме подход към корпоративното управление и финансово отчитане съобразно най-добрите международни практики.“

Навлизането в Румъния следва да стане поетапно – първо с интернет сайт, изцяло интегриран с ERP системата на дружеството, а едва на втори етап да започне отваряне и на физически магазини. Тази стратегия е адаптирана спрямо първоначалния бизнес модел на компанията, с който те кандидатстват за акционерно участие и предвиждат едновременно отваряне на няколко магазина. „Има солидна финансова обосновка защо този подход би бил за предпочитане за утвърждаване на марката на нов пазар“, обяснява Ангел Хаджиев.

За да се реализират идеите на „Колев и Колев“, след седмица съдружниците ще обсъдят нови стратегии за развитието на компанията.

Бизнес планирането ще помогне на оперативно ниво да се следят складови наличности, да се правят заявки за материали, да се анализират маржовете, на които се продават конкретните стоки, както и да се проследяват резултатите на отделните магазини, за да се реагира своевременно при съществено отклонение спрямо заложените цели.

Трябва да преценят и какви средства ще се предвидят за маркетинг и реклама, за да е успешна инвестицията.

„За да стане тази сделка част от нашия портфейл не са важни единствено цифрите. Основополагащи за инвестицията са екипът, който управлява това дружество и неговата готовност да положи усилия в бъдеще за успеха на нашето партньорство“, отбеляза Ангел Хаджиев.

В крак с модните тенденции

В последните няколко години, маратонките и ежедневните спортни обувки, които са с плетена горна част (knitted shoes), са истински хит. Водещите спортни марки като Nike, Puma и Adidas се надпреварват да представят нови модели.

„Иновациите са в кръвта ни. Те са част от нашето ДНК, но през всичките тези години, фокусът ни е върху обувките за деца“, твърди Иван Колев.

 С отговорност и познание на спецификата на детското краче започва производството на бебешките буйки по нова иновативна 3D K-nit плетена технология. Тя използва сертифицирани материали и е със спортно излъчване. Отзивите от първите продажби и реакциите на клиентите показват, че изделията се възприемат много добре.

Освен че е качествена, стабилна и удобна, бебешката обувка е красива с модерния си дизайн. Но новата 3D K-nit плетена технология има още едно голямо предимство. Тя е “зелена” - използват се по-малко, по-ефективни материали и операции, което спестяват енергия и намаляват отпадъците.

„Плетените текстилни обувки са тенденция в модата и хората ги възприемат. Произвеждат се и обувки от заместители на кожа с много добри характеристики. Например микрофибърът е чудесна алтернатива за лице и хастар“, потвърди Иван Колев.

Сред новостите на компанията, той посочи новата линия за обувки „Mini me“, която ще обува от най-малките до по-големите.

„Ще правим колекции, като първата, която ще развием, е „Мама и аз“ за момиченца, следва за татковци и момченца. Когато мама влезе в обувките на детето си, ще се убеди колко комфортни и хубави са те“, каза още предприемачът, чиято цел е марката „Колев и Колев“ да е разпознаваема с качеството си на световно ниво.

Онлайн банкиране Кандидатсвай
Валутни курсове
Лихвени индекси