въпросителен знак

Разяснения

Секция за въпроси и отговори


Въпрос 1

Приложения № 1, 1.1., 1.2., Приложение № 2, Приложение № 3, Приложение № 4.3 - дали е достатъчно приложенията да бъдат подписани от двама изпълнителни директори или трябва да бъдат подписани от всички изпълнителни директори?

а. Ако трябва да бъдат подписани от всички изпълнителни директори, това в един или в няколко документа трябва да бъде направено?

Отговор: Посочените приложения следва да бъдат подписани от лице/лица с право да представлява/т кандидата съгласно начина на представляване, определен в устава и отбелязан в Търговския регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел. Това означава, че посочените документи не е необходимо да бъдат подписани от всички изпълнителни директори, в случай че посоченото се допуска съгласно начина на представляване на кандидата.

Цитираните приложения могат да бъдат подписани от повече от едно лице в рамките на един документ, при условие че се попълнят данните на всяко от подписващите лица на обозначените за това места.

 

Въпрос 2

Приложение № 4.1. – моля да потвърдите, че е достатъчно декларацията за действителен собственик да бъде подписана от двама изпълнителни директори?

Отговор: Декларацията е достатъчно да бъде подписана от двама изпълнителни директори, ако посоченото е в съответствие с начина на представляване на кандидата, определен в устава и отбелязан в Търговския регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел. 

 

Въпрос 3

Приложения № 4.4, 5, 6. - моля да потвърдите, че тези декларации трябва да бъдат подписани от всички изпълнителни директори (или отново от двама)?

Отговор: Декларациите - Приложения № 4.4, 5, 6 могат да бъдат подписани от двама изпълнителни директори, ако посоченото е в съответствие с начина на представляване на кандидата, съгласно уточненото в отговорите на въпрос 1 и 2.

 

Въпрос 4

Допустимо ли е декларациите, които трябва да бъдат подписани от чуждестранни изпълнителни директори, да бъдат изготвени в двуезичен вариант?

Отговор: Да, допустимо е декларациите, които трябва да бъдат подписани от чуждестранни лица - изпълнителни директори да бъдат изготвени попълнени и подписани в двуезичен вариант. 

 

Въпрос 5 

Приложение № 4.2.  - тази декларация трябва ли да бъде подписана от всички изпълнителни директори и от лицата, посочени като действителни собственици?

Отговор: Приложение 4.2. следва да се представи подписано от всички членове на управителния съвет (или съответно съвета на директорите или друг управителен орган при институции, които не са акционерни дружества) на кандидата без значение дали са изпълнителни членове.  Посоченото е уточнено и в раздел IV, т. 6, буква д)  от поканата за изразяване на интерес за избор на финансови посредници.

 

Въпрос 6

Декларация по чл. 42, ал. 2, т. 2 от Закона за мерките срещу изпирането на пари: Дружеството, което контролира пряко кредитната институция е публично дружество, чиито акции се търгуват на регулиран пазар, което се подчинява на изискванията за оповестяване в съответствие с правото на Европейския съюз или на еквивалентите международни стандарти, осигуряващи адекватна степен на прозрачност по отношение на собствеността. С оглед изключението, относно публичните дружества, въведено в разпоредбите на параграф 2, ал.1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗМИП не декларираме физически лица действителни собственици.

Нашето разбиране и дългогодишната ни практика показва, че цитираната по-горе декларация следва да се подпише само от всички членове на УС на кредитната институция.

Отговор: Посоченото изключение може да бъде приложено за декларацията по чл. 42, ал. 2, т. 2 от Закона за мерките срещу изпирането на пари и същата да се подпише само от всички членове на УС на кредитната институция, при условие, че над 75% от капитала на контролиращото дружество се търгува на регулиран пазар. На етап изследване и анализ (due diligence) ББР си запазва правото да направи проверка по отношение на информацията, уредена в чл. 59, ал. 4 от Закона за мерките срещу изпирането на пари.

 

Въпрос 7

Има ли официално становище относно потенциално преференциално третиране на гаранцията от ББР (на база на контра-гаранцията от ЕК) от гледна точка на изискванията за капиталова адекватност на банките? 

Отговор: ББР е в процес на комуникация с регулатора относно получаване на насоки за единното третиране на гаранцията при определяне на рисковото тегло на експозициите от гледна точка на финансовите посредници. При получаване на официално становище кандидатите по процедурата ще бъдат информирани.

 

Въпрос 8

Относно изискването за минимум 65% алокиране на портфейла в кредити в по-слабо развитите региони – ако една компания е регистрирана със седалище в регион в преход (т.е. Югозападен), а дейността се извършва в по-слаборазвит регион (Северозападен, Северен централен, Североизточен, Югоизточен, Южен централен), в кой регион следва да се отчита транзакцията? Регистрацията на седалището или място на извършваната дейност е водещо?

Отговор: В случай на инвестиционен кредит с водещо значение ще е мястото на извършваната дейност и съответно мястото на инвестицията. В случай на оборотно финансиране определящо ще е седалището на крайния получател.

 

Въпрос 9

Относно изискването за декларация от страна на бенефициента, че кредитът по програма InvestEU на ББР, заедно с подпомагането по други програми на ЕС, не надхвърля разходите по проекта, бихме искали да попитаме дали това включва всякакви гаранционни програми по фондове на ЕС (вкл. InvestEU) през останалите промоционални институции (ЕИФ, ЕБВР, Фонд на фондовете), както и предходни програми на ББР?

Отговор: Подпомагането от други програми на ЕС включва и програмите, изпълнявани от други промоционални институции, включително такива , определени за партньори по изпълнението по  InvestEU и институции, на които е възложено изпълнение на финансови инструменти по програми, съфинансирани от европейски фондове при споделено управление (т. 3 от образеца на декларация (Приложение 8.4 към проекта на оперативно споразумение). Подкрепата по програмите, изпълнявани от групата на ББР се взема предвид само когато ресурсът произхожда от фондове на ЕС (напр. COSME).

Необходимо е да се поясни, че подпомагането по други програми на ЕС се взема предвид само когато е за същия проект и с него се надхвърлят разходите по проекта.

 

Въпрос 10

Моля за потвърждение, че за дефиниция за МСП и малки дружества със средна капитализация, съгл. текста на стр. 11 от Техническата спецификация за гаранционен продукт за МСП, под-продукт „Гаранция с таван на загубите“, приемаме тази от ЗМСП. Моля също за потвърждение, че тази дефиниция е приложима и за Приложение 1.2 от Заявлението за интерес.

Отговор: Законът за малките и средните предприятия (ЗМСП) въвежда Препоръка 2003/361/ЕО на Комисията в националното законодателство. Приложението към Препоръка 2003/361/ЕО е напълно възпроизведено в Приложение I към Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията. 

В тази връзка може да бъде потвърдено, че дефиницията за МСП по ЗМСП е приложима към цялата документация, включително техническите спецификации и Приложение 1.2 от заявлението за интерес.

Доколкото в ЗМСП не е налице дефиниция за малко дружество със средна капитализация, а същата се основава на Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията, ЗМСП би бил приложим само по отношение на съдържащите се в него указания за изчисление на персонала.

 

Въпрос 11

Във връзка с попълването и подписването на декларациите към заявлението за интерес:

а) Моля за потвърждение, че е допустимо да разделим декларациите в отделни файлове от заявлението и от Приложения 1.1. и 1.2. Това ще ни даде възможност да създадем например нужния брой копия на Приложение 4.2, което трябва да се попълни от целия УС, както и от действителните собственици на банката;

б) Моля за потвърждение, че е допустимо всяка от декларациите да бъде разделена в отделен файл, който да бъде подписан от съответното лице/съответните лица;

в) В случай че някоя от декларациите е необходимо да се подписва от чуждестранно лице, допустимо ли е да я представим в двуезичен вариант? Ако отговорът е отрицателен, как да процедираме – да изпратим само декларацията, подписана на български език от съответното лице?;

г) В образеца на декларации Приложение № 5 и Приложение № 6 има предвидено поле за печат – молим за потвърждение, че след като ще бъдат подписани с КЕП, електронният подпис би бил достатъчен и печатът не би бил необходим.

Отговор:

По точки „а)“ и „б)“: Допустимо е декларациите да са в отделни файлове от заявлението и от Приложения 1.1. и 1.2, както и всяка от декларациите да бъде оформена в отделен файл.

По точка „в)“ Да, допустимо е декларациите, които трябва да бъдат подписани от чуждестранни лица да бъдат изготвени попълнени и подписани в двуезичен вариант. 

По точка „г)“ Подписването с КЕП на декларации Приложение № 5 и Приложение № 6 е достатъчно и не е необходим печат.

 

Въпрос 12

Би ли било допустимо на етапа на кандидатстване, следващ заявлението за интерес, да разширим обхвата на подпродуктите, за които кандидатстваме, т.е. да добавим допълнителни подпродукти?

Отговор: Информацията за предлаганите подпродукти при  подаване на заявление за интерес е индикативна, като могат да отпадат или да се добавят подпродукти на етап представяне на (първоначални) предложения по образец (Приложение 9 към поканата).

 

Въпрос 13

Във връзка с попълване на Приложение 1.2 Информация за предлагания подпродукт към заявлението за кандидатстване, въпросът ни е в раздел „Основни характеристики на предлагания за формиране портфейл“ какво включва „Друг вид крайни получатели“?

Отговор: Приложение 1.2 Информация за предлагания подпродукт е приложимо както за Гаранционен продукт за МСП, така и за Гаранционен продукт „Устойчиви инвестиции“. В тази връзка ред „Друг вид крайни получатели“ включва крайни получатели, които не са МСП или малки дружества със средна капитализация, но биха били допустими по Гаранционен продукт „Устойчиви инвестиции“. Това може да са големи предприятия, домакинствата, общини, отговарящи на условията за допустимост  за съответния подпродукт.

 

Въпрос 14

Предвиденo ли e в споразумението включване на конкретни KPIs, напр. за изпълнение на портфейла за точно определен срок?

Отговор: Финансовият посредник следва да положи усилия за приноса на съответния подпродукт към постигането на посочените в споразумението ключови индикатори за изпълнение и мониторинг. (чл. 4, ал. 4 от проекта на оперативно споразумение).

По отношение на изпълнение на портфейла в точно определен срок е предвидено следното: Съгласно чл. 7, ал. 2 от проекта на споразумение - в случай че до средата на периода на включване действителният размер на съответния подпортфейл не е достигнал 30% от максималния договорен  размер – периодът на включване може да бъде прекратен. Това може да не се случва автоматично, а след обсъждане на причините за настъпване на посочените обстоятелства страните да определят датата на прекратяване на включването.

Извън посоченото, портфейлът следва да бъде изграден в рамките на периода на включване, който може да бъде удължаван повече от веднъж, но до крайната дата на включване (по-ранното от: 5 г. от датата на сключване на споразумението или 31 декември 2030 г.) 

 

Въпрос 15

Гаранциите ще бъдат издадени от името на ББР или има вариант това да бъде обвързано с Европейската комисия, така че да бъдат от името на ЕК?

Отговор: Гаранцията ще бъде издадена от името на ББР. В съответствие с условията на финансовия регламент в сила към датата на подписване на споразумението между ЕС и ББР, гаранцията на ЕС може да бъде издадена само на институции, които са преминали определен вид оценки и процедури, за да бъдат определени като партньори по изпълнението. В този смисъл са и клаузите на споразумението между ЕС и ББР.  

 

Въпрос 16
Как да тълкуваме следния текст, включен в Приложение № 1 Заявление за интерес, т. 3: „Запознати сме с клаузите на приложения към документацията проект на оперативно споразумение и принципно ги приемаме“. Молим за пояснение как следва да тълкуваме думата „принципно“.

a.    Във връзка с горния въпрос молим за потвърждение, че в хода на процедурата ще бъде допустимо обсъждането на предложения за корекции по проекта на оперативното споразумение.

Отговор: Думата „принципно“ фигурира в цитирания текст, тъй като проектът на оперативно споразумение подлежи на преговори, с изключение на типа клаузи, посочени в Раздел V, т. 4.3 от поканата.

 

Въпрос 17

Във връзка с попълване на декларациите молим за потвърждение, че като „индивидуализиращи данни“ ЕГН/ЛНЧ според приложимото е достатъчен идентификационен елемент на съответното подписващо лице.

а.     В случай, че ЕГН/ЛНЧ не е достатъчен идентификационен елемент, молим изрично да посочите кои идентификационни елементи трябва да бъдат посочени в декларациите.

Отговор: ЕГН или съответно ЛНЧ са достатъчни индивидуализиращи данни.

 

Въпрос 18

Във връзка с попълване на декларация Приложение 4.3 молим за потвърждение, че сумата, която се попълва в нея, е тази на планирания портфейл/и.

Отговор: Да, сумите, подлежащи на попълване в  декларациите, са тези на подпортфейла/ите, посочени в заявлението за интерес.

 

Въпрос 19

Относно ключовите индикатори за изпълнение молим за потвърждение, че няма да има санкции за непостигане на заложените цели?

Отговор: Съгласно чл. 4, ал. 4 от проекта на оперативно споразумение финансовият посредник следва да положи усилия за приноса на съответния подпродукт към постигането на посочените в споразумението и относими към него ключови индикатори.

 

Въпрос 20

Ако DNSH ще остане, как ще става удостоверяването? Бихте ли ни насочили към документите, които описват критериите за спазване на DNSH? Декларация от клиента ще бъде ли достатъчна? Ако отговорът е положителен, ще е възможно ли да ни предложите образец на декларация?

Отговор: Документацията не съдържа цитираните изисквания за DNSH, достатъчно е да бъдат спазени съответните изисквания за допустимост.

 

Въпрос 21

Как ще се следи и администрира изискването по-долу? Ще бъде ли достатъчна декларация от клиента? Ако отговорът е положителен, ще е възможно ли да ни предложите образец на декларация?

„Банката следва да прилага системите си за проверка дали сделките имат последици за околната среда и климата или социални последици. Ако сделките имат такива последици и са на стойност без ДДС над 10 000 000 евро, финансовият посредник следва да извърши проверка относно тяхната устойчивост от гледна точка на климата и околната среда и в социален аспект. 

Сделките под този размер не подлежат на задължителна проверка на устойчивостта, но следва да преминат оценка за съответствие с трудовото законодателство и законодателството в областта на климата и околната среда, вкл. за необходимост от ОВОС.

При горните проверки и оценки, наред със своите вътрешни правила и процедури и приложимото законодателство, банката следва да прилага и Техническите насоки относно проверката на устойчивостта за фонда InvestEU.“ 

Отговор: Условието се отнася до ESG процедурите на потенциалните финансови посредници. Посоченото условие съдържа изискване за проверка на устойчивостта в съответствие с техническите насоки относно проверката на устойчивостта за фонда InvestEU. При сделки с общ размер на финансираните разходи, равен или по-малък от 10 000 000 евро (десет милиона евро), без включен ДДС, както и при видовете продукти по раздел 3.2.3. от техническите насоки, съответствието с трудовото законодателство и законодателството в областта на климата и околната среда, вкл. за необходимост от ОВОС, ще следва да се осигурява чрез договорни клаузи с крайния получател (чл. 36 от проекта на оперативно споразумение). Посочените клаузи може да съдържат както изисквания за представяне на документи, така и изисквания за представяне на декларация. ББР ще оказва необходимото съдействие в процеса на изпълнение на оперативното споразумение, когато е необходимо.

 

Въпрос 22

Как и кога ще се засича изискването сделките, които попадат в обхвата на общите цели (не приоритетните политики), да не надхвърлят 40% от общия размер на портфейла Прозорец за МСП? Моля, потвърдете разбирането ни, че това ограничение ще е заложено на ниво „максимален портфейл“ (т.е. ще може да се включват сделки за общи цели до 40% от максималния одобрен портфейл по програмата)?

Отговор: Условието общият размер на сделките, които не попадат в обхвата на приоритетни политики (общи мерки), да не надхвърля 40% от общия размер на портфейла по Гаранционен продукт за МСП, следва да бъде спазено към крайната дата на периода на включване. Съгласно проекта на оперативно споразумение, портфейл означава сборът от главниците на допустими сделки, покрити от гаранцията. Необходимо е да се вземе предвид, че съотношението се определя за общия портфейл за Гаранционен продукт за МСП (т.е. сбора на подпортфейлите по подпродукт гаранция с таван на загубите и подпродукт гаранция без таван на загубите)

 

Въпрос 23

Как и кога ще се засича изискването мин. 65% от генерирания портфейл по Прозорец за МСП/Прозорец Устойчиви инвестиции да е насочен към инвестиции в по-слабо развитите региони на страната (Северозападен, Северен централен, Североизточен, Югоизточен и Южен централен)?

Отговор: Условието следва да бъде спазено към крайната дата на периода на включване.

 

Въпрос 24

Изискването 65% от портфейла да е насочен към инвестиции в по-слабо развитите региони означава ли, че за оборотните средства няма ограничение за регионално разпределение? 

Отговор: Заложеното изискване е по отношение на предоставеното финансиране, без значение дали финансирането е под формата на инвестиционен кредит или оборотни средства. Вижте и отговора на въпрос 8.
 
 

Въпрос 25

Ще има ли санкции за непостигане на планираното географско разпределение на кредити в портфейла? 

Отговор: В предложението си кандидатите следва да посочат „Планирано географско разпределение на портфейла по региони“, което е обект на оценка и впоследствие се залага в оперативното споразумение. Към крайната дата на периода на включване общият размер на сделките, финансирането по които се предоставя в по-слабо развитите региони, следва да бъде в размер, съгласно посочения в предложението и оперативното споразумение. 

Не са предвидени изрични последици във връзка с посоченото условие.

 

Въпрос 26

Моля, потвърдете разбирането ни, че и този индикатор - географско разпределение на кредити в портфейла - ще се следи на ниво „максимален портфейл“.

Отговор: Ако се има предвид изискването за процент на финансиране в по-слабо развитите региони, условието е за процент от портфейла. Съгласно проекта на оперативно споразумение, портфейл означава сборът от главниците на допустими сделки, покрити от гаранцията.

 

Въпрос 27

Какво е капиталовото третиране на предоставената кредитна защита с гаранции и в какъв размер спрямо задължението при всяка една от предлаганите от вас гаранционни схеми? Разполагате ли със становище на БНБ по този въпрос? В резултат на промените в стандартите „Базел III“ се измени текущото третиране на експозициите към институции, като заедно със съществуващия подход на външна оценка на кредитния риск се въведе стандартизиран подход за оценка на кредитния риск (СПОКР). Разполагате ли с предварителна оценка относно ефектите от промените в регулациите за кредитните институции?

Отговор: ББР е в процес на комуникация с регулатора относно получаване на насоки за единното третиране на гаранцията при определяне на рисковото тегло на експозициите от гледна точка на финансовите посредници при стандартизиран подход. При получаване на официално становище кандидатите по процедурата ще бъдат информирани.

Съгласен съм

Строго необходими бисквитки

Име

Източник

Цел

Период

csrftoken

bbr.bg

Тази бисквитка е свързана с платформата за уеб разработка Django за python. Използва се за подпомагане на защитата на уебсайта срещу атаки за фалшифициране на междусайтови заявки

1 година

Функционални бисквитки

Име

Източник

Цел

Период

yt-remote-device-id

youtube.com

YouTube настройва тази бисквитка, за да съхранява видео предпочитанията на потребителя, използващ вграден видеоклип в YouTube.

сесия

ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY

youtube.com

Бисквитката ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY се използва от YouTube за съхраняване на последния запис в резултат от търсенето, върху който потребителят е кликнал. Тази информация се използва за подобряване на потребителското изживяване чрез предоставяне на по-подходящи резултати от търсенето в бъдеще.

сесия

yt-player-headers-readable

youtube.com

Бисквитката yt-player-headers-readable се използва от YouTube за съхраняване на потребителски предпочитания, свързани с възпроизвеждане на видео и интерфейс, подобрявайки изживяването на потребителя при гледане.

сесия

yt-remote-connected-devices

youtube.com

YouTube настройва тази бисквитка, за да съхранява видео предпочитанията на потребителя, използващ вграден видеоклип в YouTube.

сесия

yt-remote-сесия-app

youtube.com

Бисквитката yt-remote-сесия-app се използва от YouTube за съхраняване на потребителски предпочитания и информация за интерфейса на вградения видеоплейър на YouTube.

сесия

yt-remote-cast-installed

youtube.com

Бисквитката yt-remote-сесия-name се използва от YouTube за съхраняване на предпочитанията на потребителя за видео плейър с помощта на вграден видеоклип в YouTube.

сесия

yt-remote-fast-check-period

youtube.com

Бисквитката yt-remote-fast-check-period се използва от YouTube за съхраняване на предпочитанията на потребителя за видео плейър за вградени видеоклипове в YouTube.

сесия

yt-remote-device-id

youtube.com

YouTube настройва тази бисквитка, за да съхранява видео предпочитанията на потребителя, използващ вграден видеоклип в YouTube.

сесия

Таргетиращи бисквитки

Име

Източник

Цел

Период

_fbp

.bbr.bg

Facebook настройва тази бисквитка да съхранява и проследява взаимодействията.

3 месеца

_ga_*

.bbr.bg

Google Analytics задава тази бисквитка да съхранява и брои показвания на страници.

1 година 1 месец 4 дена

_ga

.bbr.bg

Бисквитката _ga, инсталирана от Google Analytics, изчислява данните за посетителите, сесиите и кампаниите и също така следи използването на сайта за отчета за анализ на сайта. Бисквитката съхранява информация анонимно и присвоява произволно генериран номер за разпознаване на уникалните посетители.

1 година 1 месец 4 дена

_gid

.bbr.bg

Инсталирана от Google Analytics, бисквитката _gid съхранява информация за това как посетителите използват уебсайт, като същевременно създава аналитичен отчет за ефективността на уебсайта. Някои от данните, които се събират, включват броя на посетителите, техния източник и страниците, които посещават анонимно.

1 ден

_gat_gtag_UA_

.bbr.bg

Google Analytics задава тази бисквитка да съхранява уникален потребителски идентификатор.

1 минута

fixed-button-icon Кандидатствай fixed-button-icon Онлайн банкиране
Валутни курсове
Лихвени индекси
booster imager

Business Booster