10.11.2022 Новият председател на надзорния съвет на ББР Росен Карадимов пред bTV: Българската банка за развитие ще работи съгласно закона
Българската банка за развитие (ББР) е единствената банка след БНБ, която е създадена със специален закон. По тази причина импровизации с нейните мисия и цели са недопустими. Това заяви новият председател на Надзорния съвет на банката в студиото на предаването „Лице в лице“ по bTV днес.
Освен подкрепата за малките и средни предприятия, съгласно закона ББР е създадена да подпомага държавата в реализирането на публични политики в критични за страната сектори, както и да реализира финансови политики и инструменти, които преодоляват регионалните дисбаланси в България.
„Цялата държава е минала в резервен режим на действие заради поредицата от кризи. ББР трябва да бъде използвана като ефективен инструмент, който да подпомогне държавата и хората в този момент, тъй като е създадена именно с тази цел“, обясни Карадимов. По думите му, банката би могла да поеме подкрепата за лечебни заведения в страната чрез сконтиране на задължения към техните доставчици. Това трябва да се случва единствено след детайлен due diligence (финансов и правен анализ), когато е установено, че болниците, които ще се финансират, са напълно изрядни.
Сред възможностите е създаването и на финансов инструмент съвместно с Българската фондова борса за изкупуването на акции и облигации при един напълно прозрачен процес.
Надзорният съвет не бива да се меси в оперативната дейност на банката, категоричен е Карадимов. „Банката има нужда от формирането на ключови политики и визии, които професионалният Управителен съвет да следва и изпълнява“, допълни още той.
Според новия председател на НС, лимитът от 5 млн. лв. категорично няма да бъде отменен. С цел пълна прозрачност в управлението той се обяви за създаването на три съвета към управителния орган – първият е с участието на работодателските и бизнес организации, така че информацията за новите продукти на ББР да тече от първа ръка. Вторият ще бъде с обществени организации, за да има граждански контрол над дейността на държавната банка. Третият – с Националното сдружение на общините, за да може в тесен диалог да се изработят политики и програми, преодоляващи регионалните дисбаланси.