Четири фази на пост-COVID възстановяване на икономиката

Четири фази на пост-COVID възстановяване на икономиката

30.11.2020

София Касидова, Стратегически анализи и развитие в ББР, пред Money.bg

 

След безпрецедентен спад през първото тримесечие на 2020 година в резултат на пандемията, през май икономическата активност на световната и на европейската икономика се възстанови повече от очакваното, казва София Касидова пред Money.bg.

За това допринесе рестартът на предлагането на стоки и услуги и на експорта, и в резултат възстановяването беше в макар и по-слаба изразена V форма. Очакванията на основните пазарни институции като МВФ и ЕЦБ, както и на водещи анализатори, бяха за възвръщане на половината от загубите на икономиката до края на годината, независимо от очакваната нова вълна на вирусна инфекция през септември. Прогнозите за най-силните икономики като САЩ, Германия и Франция бяха да се възстановят до нивата отпреди пандемията в началото на 2022 г., а за страните със структурни проблеми като Италия и Гърция - по-късно, но отново през 2022-ра.

Влошаването на здравната ситуация, особено от октомври насам, както и частичното затваряне на икономиките, ще забавят и отложат положителния тренд на икономическа активност.

Въпреки многото неизвестни, данните за първите три тримесечия на годината дават информация, въз основа на която може да се прогнозират възможните фази на възстановяване на европейската и българската икономики. Така, въпреки различията в структурата и изходните условия на европейските икономики, могат да се обособят четири подобни фази на възстановяване.

Фаза 1: Потребителското търсене (май-юли 2020)

Отварянето на магазините и рестартът на бизнеса през второто тримесечие на тази година възвърна сравнително бързо потребителското търсене и потреблението (виж графиките). Чрез онлайн шопинг услугите и пощенските доставки продажбите на дребно в средата на годината дори леко надхвърлиха миналогодишното си ниво в рамките на целия Европейски съюз. Силното възстановяване на търсенето и продажбите на дребно изненада фирмите от ритейл бизнеса, независимо от опасенията от бъдещо затваряне.

Фаза 2: Производство и международна търговия (втората половина на 2020)

Месец септември постави началото на 2-рата фаза, с очакване за свиване на продажбите на дребно, силно зависимо от разпространението на вируса и въвеждането на ограничителни мерки. В страните, в които епидемията се разраства експоненциално, е възможно да се отчете спад на доверието и на потребителските разходи за стоки и услуги.

От данните се вижда, че плахият ръст в последните месеци се движи основно от производството. Може да се допусне, че индустриалното производство и международната търговия ще нараснат и наваксат изоставането от по-ранния ръст на продажбите.

Както и при Фаза 1, фискалните антикризисни мерки на правителствата подпомагат оцеляването на бизнеса, подкрепят доходите и запазването на работните места.

Фаза 3: Бизнес инвестиции и фискални стимули (2021-2022)

Основният риск от ново затваряне на икономиките, макар и частично, съчетан с политическото напрежение около изборите в САЩ и по-голямата вероятност от Брекзит без сделка, отлага възвръщането на доверието в необратимостта на икономическото възстановяване и укрепването на икономическата активност. През 2021 г. възобновяването на бизнес инвестициите ще бъде основен локомотив на икономическата дейност. Фирмите със стабилни баланси, с малък размер на дълга, формиран през 2020-та и с ниска фирмена задлъжнялост ще подновят инвестиционната дейност.

През тази трета фаза ролята на фискалната политика ще се промени. Очаква се пазарът на труда да се нормализира, безработицата да спадне, приходите от продажби на компаниите да започнат да растат, с което ще намалее и нуждата от фискална подкрепа на бизнеса за оцеляване. Традиционните фискални стимули ще се осъществят под формата на повече публични инвестиции.

Планирането на тази форма на фискална подкрепа е в активна фаза на подготовка. Някои от водещите инвестиционни инструменти на Европейския съюз за реализиране на нов модел на икономическия растеж, като Европейската зелена сделка, Европейския бюджет 2021-2027 и Програмата за възстановяване NextGenerationEU, са подробно разписани и отразени в паралелните национални програми за възстановяване на страните от ЕС. Изпълнението на тези политики и особено ефектът от тях ще се реализира в следващата фаза на възстановяването, след 2022 година.

Фаза 4: Ускоряване на растежа (2023-2024)

Очакванията за този период са, че растежът на европейската и на българската икономика ще продължи плавно и ще навакса спада.

Отложеният във времето ефект от монетарните и фискалните стимули ще продължи да подкрепя потребителското търсене, докато преструктурирането на веригите за производство и доставка ще влияе в посока на забавяне на бизнес инвестициите. В същото време се очаква бурното навлизане на фирмени иновации и високи технологии, подпомогнати от мащабни зелени инвестиции, да засилят предлагането и производството. Заетостта ще нарасне и инфлацията може да се повиши над нивата преди пандемията.

Всичко това ще оформи началото на нов бизнес и икономически цикъл. През първите три фази на постковид възстановяването комбинацията от солиден ръст, ниска инфлация и стабилни (и отрицателни) основни лихвени нива са в подкрепа на финансовите пазари. През ранните фази на новия бизнес цикъл форуърд погледът на финансовите пазари може да се отдели от реалната икономика. Има вероятност инфлацията (и инфлационните очаквания) да надскочат основните лихви, което ще повиши възвръщаемостта по облигациите (bond yields) и ще бъде предвестник за предстоящо повишение на лихвите.

 

 

Съгласен съм

Строго необходими бисквитки

Име

Източник

Цел

Период

csrftoken

bbr.bg

Тази бисквитка е свързана с платформата за уеб разработка Django за python. Използва се за подпомагане на защитата на уебсайта срещу атаки за фалшифициране на междусайтови заявки

1 година

Функционални бисквитки

Име

Източник

Цел

Период

yt-remote-device-id

youtube.com

YouTube настройва тази бисквитка, за да съхранява видео предпочитанията на потребителя, използващ вграден видеоклип в YouTube.

сесия

ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY

youtube.com

Бисквитката ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY се използва от YouTube за съхраняване на последния запис в резултат от търсенето, върху който потребителят е кликнал. Тази информация се използва за подобряване на потребителското изживяване чрез предоставяне на по-подходящи резултати от търсенето в бъдеще.

сесия

yt-player-headers-readable

youtube.com

Бисквитката yt-player-headers-readable се използва от YouTube за съхраняване на потребителски предпочитания, свързани с възпроизвеждане на видео и интерфейс, подобрявайки изживяването на потребителя при гледане.

сесия

yt-remote-connected-devices

youtube.com

YouTube настройва тази бисквитка, за да съхранява видео предпочитанията на потребителя, използващ вграден видеоклип в YouTube.

сесия

yt-remote-сесия-app

youtube.com

Бисквитката yt-remote-сесия-app се използва от YouTube за съхраняване на потребителски предпочитания и информация за интерфейса на вградения видеоплейър на YouTube.

сесия

yt-remote-cast-installed

youtube.com

Бисквитката yt-remote-сесия-name се използва от YouTube за съхраняване на предпочитанията на потребителя за видео плейър с помощта на вграден видеоклип в YouTube.

сесия

yt-remote-fast-check-period

youtube.com

Бисквитката yt-remote-fast-check-period се използва от YouTube за съхраняване на предпочитанията на потребителя за видео плейър за вградени видеоклипове в YouTube.

сесия

yt-remote-device-id

youtube.com

YouTube настройва тази бисквитка, за да съхранява видео предпочитанията на потребителя, използващ вграден видеоклип в YouTube.

сесия

Таргетиращи бисквитки

Име

Източник

Цел

Период

_fbp

.bbr.bg

Facebook настройва тази бисквитка да съхранява и проследява взаимодействията.

3 месеца

_ga_*

.bbr.bg

Google Analytics задава тази бисквитка да съхранява и брои показвания на страници.

1 година 1 месец 4 дена

_ga

.bbr.bg

Бисквитката _ga, инсталирана от Google Analytics, изчислява данните за посетителите, сесиите и кампаниите и също така следи използването на сайта за отчета за анализ на сайта. Бисквитката съхранява информация анонимно и присвоява произволно генериран номер за разпознаване на уникалните посетители.

1 година 1 месец 4 дена

_gid

.bbr.bg

Инсталирана от Google Analytics, бисквитката _gid съхранява информация за това как посетителите използват уебсайт, като същевременно създава аналитичен отчет за ефективността на уебсайта. Някои от данните, които се събират, включват броя на посетителите, техния източник и страниците, които посещават анонимно.

1 ден

_gat_gtag_UA_

.bbr.bg

Google Analytics задава тази бисквитка да съхранява уникален потребителски идентификатор.

1 минута

fixed-button-icon Кандидатствай fixed-button-icon Онлайн банкиране
Валутни курсове
Лихвени индекси
booster imager

Business Booster