25.05.2021 Джо Филипс за първите инвестиции по инициативата "Три морета" в интервю за БНТ
Джо Филипс, директор "Инвестиции" в Amber Infrastructure Group, ексклузивен инвестиционен съветник на Фонда „Три морета“ в предаването Business.BG
Господин Филипс, колко проекта биха могли да бъдат финансирани в България и има ли финансов лимит?
Фондът към момента има капитал от над 1 млрд. евро като идеята е да прави дялови инвестиции, а съответно можем да инвестираме между 50 и 250 млн. евро в една компания или проект. Надяваме се общата сума във фонда да продължи да расте и да стигне 5 млрд. евро., така че към момента целта ни е да направим добро портфолио от разнообразни компании и сектори в тези 12 държави. Нашата цел е да открием поне една голяма инвестиция в България и броят им да нарасне след като и фондът се увеличи финансово. Сега сме се съсредоточили много активно върху два проекта, но разглеждаме още 3-4 и се надявам, че в краткосрочна перспектива от тях ще изберем един, а след това и други.
В кой сектор ще е тази първа инвестиция?
Ние сме се насочили в инфраструктура, енергетика, транспорт и дигитализация. Инвестициите, които разглеждаме покриват транспорт и енергетика, а тази с най-голямото предимство е в транспорта.
Можете ли да кажете конкретни компании?
Не може да кажем конкретни имена. В България има две неща, които ни вълнуват в краткосрочен план, подчертавам кратките срокове: едното е съхранението на газ, а второто са пристанищата. Има достатъчно потенциал на Черно море да се разрастнат портовете там и търговията през тях.
Съвсем естествено идва следният въпрос: Тъй като преди време български политици обявиха, че вече има предложени проекти като газохранилището в Чирен и магистралата Варна-Бургас. Те още на масата ли са?
Тези две предложение наистина дойдоха от страна на България и да, разглеждаме ги. А това, което е с най-голяма предимство по линия на енергетиката е газохранилището.
Но доколкото разбирам магистралите не са такъв приоритет?
Напротив, можем да инвестираме, но по-скоро това е държавна политика как се използва частното финансиране. Ако частна компания инвестира в магистрала трябва да е като концесия или публично-частно партньорство, така че това е въпрос на самата държава как и дали ще го урегулира.
А кога да очакваме всичко това да се случи?
Винаги е трудно да се предвиди. Смятаме, че краткият срок за който говорим е края на тази година, а дългосрочно е след 2022-ра. Самият фонд ще работи общо 5 години - до 2024-а, така че трябва да се използва този прозорец за нови инвестиции. Имаме ключови критерии за всяка компания, търсим възвръщаемост за всяка инвестиция. Имаме 15-годишен финансов хоризонт, така че всеки проект или компания, в която инвестираме трябва да сме сигурни, че могат да осигурят възвръщаемост за дълъг период.
Относно кратките срокове, които споменахте, политическата несигурност в страната притеснява ли Ви?
Винаги е по-добре да е сигурно, инвеститорите предпочитат да няма избори, но не е нещо необичайно и не мисля, че имаме каквито и да е притеснения в това отношение.
Цялото участие вижте тук