Джо Филипс за първите инвестиции по инициативата "Три морета" в интервю за БНТ
25.05.2021

Джо Филипс за първите инвестиции по инициативата "Три морета" в интервю за БНТ

Джо Филипс, директор "Инвестиции" в Amber Infrastructure Group, ексклузивен инвестиционен съветник на Фонда „Три морета“ в предаването Business.BG

Господин Филипс, колко проекта биха могли да бъдат финансирани в България и има ли финансов лимит?

Фондът към момента има капитал от над 1 млрд. евро като идеята е да прави дялови инвестиции, а съответно можем да инвестираме между 50 и 250 млн. евро в една компания или проект. Надяваме се общата сума във фонда да продължи да расте и да стигне 5 млрд. евро., така че към момента целта ни е да направим добро портфолио от разнообразни компании и сектори в тези 12 държави. Нашата цел е да открием поне една голяма инвестиция в България и броят им да нарасне след като и фондът се увеличи финансово. Сега сме се съсредоточили много активно върху два проекта, но разглеждаме още 3-4 и се надявам, че в краткосрочна перспектива от тях ще изберем един, а след това и други. 

В кой сектор ще е тази първа инвестиция?

Ние сме се насочили в инфраструктура, енергетика, транспорт и дигитализация. Инвестициите, които разглеждаме покриват транспорт и енергетика, а тази с най-голямото предимство е в транспорта.

Можете ли да кажете конкретни компании?

Не може да кажем конкретни имена. В България има две неща, които ни вълнуват в краткосрочен план, подчертавам кратките срокове: едното е съхранението на газ, а второто са пристанищата. Има достатъчно потенциал на Черно море да се разрастнат портовете там и търговията през тях.

Съвсем естествено идва следният въпрос: Тъй като преди време български политици обявиха, че вече има предложени проекти като газохранилището в Чирен и магистралата Варна-Бургас. Те още на масата ли са?

Тези две предложение наистина дойдоха от страна на България и да, разглеждаме ги. А това, което е с най-голяма предимство по линия на енергетиката е газохранилището. 

Но доколкото разбирам магистралите не са такъв приоритет?

Напротив, можем да инвестираме, но по-скоро това е държавна политика как се използва частното финансиране. Ако частна компания инвестира в магистрала трябва да е като концесия или публично-частно партньорство, така че това е въпрос на самата държава как и дали ще го урегулира. 

А кога да очакваме всичко това да се случи?

Винаги е трудно да се предвиди. Смятаме, че краткият срок за който говорим е края на тази година, а дългосрочно е след 2022-ра. Самият фонд ще работи общо 5 години - до 2024-а, така че трябва да се използва този прозорец за нови инвестиции. Имаме ключови критерии за всяка компания, търсим възвръщаемост за всяка инвестиция. Имаме 15-годишен финансов хоризонт, така че всеки проект или компания, в която инвестираме трябва да сме сигурни, че могат да осигурят възвръщаемост за дълъг период.

Относно кратките срокове, които споменахте, политическата несигурност в страната притеснява ли Ви?

Винаги е по-добре да е сигурно, инвеститорите предпочитат да няма избори, но не е нещо необичайно и не мисля, че имаме каквито и да е притеснения в това отношение.


Цялото участие вижте тук

Кандидатствай

Онлайн банкиране

Валутни курсове

Лихвени индекси

Валутни курсове

Валута Купува Продава
EUR 1,949 1,961
USD 1,6632 1,7364
Валута Купува Продава
EUR 1,95 1,96
USD 1,6642 1,7354
GBP 2,1835 2,2544
CHF 2,0624 2,138
Валута Фиксинг
EUR 1,95583
CHF 2,10146
GBP 2,22001
USD 1,70191

Лихвени индекси

Наименование Стойност
1 Месец 1,881
3 Месеца 2,014
6 Месеца 2,134

Кандидатствай

Онлайн банкиране

Валутни курсове

Лихвен процент

Валутни курсове

Валута Купува Продава
EUR 1,949 1,961
USD 1,6632 1,7364
Валута Купува Продава
EUR 1,95 1,96
USD 1,6642 1,7354
GBP 2,1835 2,2544
CHF 2,0624 2,138
Валута Фиксинг
EUR 1,95583
CHF 2,10146
GBP 2,22001
USD 1,70191

Лихвени индекси

Наименование Стойност
1 Месец 1,881
3 Месеца 2,014
6 Месеца 2,134