От Пещера до Холивуд – по стъпките на успеха
Знаете ли кое е общото между Мария Бакалова, Енрике Иглесиас, Дзукеро, Джес Хонг, Морган Фрийман, Линдзи Стърлинг и Питър Динклидж? Обувките на българската марка INGILIZ, произвеждани в град Пещера. Те са любим аксесоар на десетки световноизвестни актриси, модели, музиканти и инфлуенсъри, който може да бъде видян на кориците на популярни лайфстайл издания, в холивудски продукции, на червения килим и на модните подиуми навсякъде по света.
Днес тръгваме по стъпките на иновативната компания, която развива бизнеса си с подкрепата на ББР.
„Дайте на жената подходящите обувки и тя ще покори света“, е една от безсмъртните реплики на Мерилин Монро. Историята на INGILIZ напълно я потвърждава. Тя започва през 1976 г., когато младата Фатима се присъединява към бивша социалистическа фабрика за обувки. Бързо предава страстта си към модата на сина си Гюрсел, който завършва специалност „Дизайн на модни обувки“ и през 1983 г. започва работа в същия завод. Там той заема различни позиции като технолог и моделиер и усъвършенства уменията си, а няколко години по-късно предприемчивостта и вниманието му към детайла водят до основаването на семейната фирма INGILIZ, вдъхновена от фамилното име Ингилизови. Тя въплъщава понятието „семеен бизнес“, обединявайки няколко поколения с обща цел – създаването на перфектната обувка. “Работим заедно с баща ми, с брат ми, с леля ми, с майка ми, всички сме тук. Това е най-голямата ни гордост”, казва синът на Гюрсел - Ремзи.
Началото е скромно - на площ от 15 кв. м и с две шевни машини започва производството на първите продукти на компанията. Първоначално те са изцяло фокусирани върху местния пазар и чрез мрежа от дистрибутори се позиционират във всички големи градове в България. Четири години по-късно, през 2000 г., фирмата закупува първия си собствен цех. INGILIZ прави изключително смел залог, като започва и първото у нас производство на калъпи за обувки. Днес тя напълно е затворила цикъла и е лидер на Балканите в създаването на консумативи – калъпи, саи, табани и ходила.
С растежа на компанията все по-активно участие в управлението й взима Ремзи Ингилизов, чиято визия за развитие се оказва ключова. Под негово влияние през 2013 г. INGILIZ се насочва към луксозния сегмент, като залага на все по-високо качество и се ориентира основно към онлайн продажби. „Когато препозиционирахме бранда, решихме да прекратим и работата с дистрибуционната мрежа, защото искахме да изведем продукта на друго ниво и виждахме бъдещето на онлайн търговията“, разказва Ремзи. Това начинание преобръща всички процеси в компанията и налага един изцяло нов модел на профилиране и таргетиране на клиенти.
Опитът очевидно е успешен, тъй като 10 години по-късно 50% от продукцията на фабриката се реализира в САЩ и в сегмента на премиум обувките. 30% отиват в Китай и едва 7% остават у нас. За да покрива толкова голяма част от света, фабриката има 11 стратегически партньора. Може би най-популярната марка в момента, която произвежда моделите си в партньорство с INGILIZ, е By Far - виждали сме с техни обувки Джиджи Хадид, Хейли Бийбър и Дакота Джонсън. Demobaza е друг от клиентите на семейната компания от Пещера. Това са двама български дизайнери, създали костюмите за Dune и работили по редица касови продукции, сред които “Игрите на глада”, “Мъже в черно 4: Глобална заплаха” и “Черната пантера”.
Освен обувки, компанията продава и калъпи за фабрики в Гърция, България и Румъния. Преди пандемията от Covid-19 са работели с 488 фирми, сега само с 50. Останалите още се възстановяват от кризата.
За да се направи една обувка, трябва калъп, после няколко прототипа, финална мостра и чак накрая идва истинският екземпляр, готов за носене, обясняват Гюрсел и Ремзи. Всяко правило обаче си има изключение. През 2016 г. във фабриката се появява Джанфранко Пиерантони. Той е от филмовия бизнес. Продуцент е на филми и притежава ателие за сценични костюми. Води го проблем - липсват му 700 чифта обувки за една продукция и има две седмици, в които INGILIZ да ги произведат.“На мен ми прозвуча малко смешно. Да искаш нещо от днес за утре, при това толкова специфично. Той ни остави чертеж, капаро и си тръгна”, споделя Ремзи. И допълва, че е истинско предизвикателство да се пропускат етапи в производството, защото нещата трудно се случват от първия път. Пробата обаче се оказва успешна и от този момент INGILIZ се качват на сцената на голямото кино, обувайки героите във феноменални продукции като Game of Thrones и Star Wars. “От 2020 г. решихме, че всички продукти, които правим за филми или за известни личности, ще ги произвеждаме по две бройки и сега ги трупаме. Когато един ден имаме правата за тях, ще ги покажем. Засега пълним един склад с обувки”, смее се Ремзи.
За фабриката от Пещера това е вълнуващо приключение, пълно с непредвидими ситуации – като това да произведат по спешност две различни обувки за Морган Фрийман поради специфика в номерацията му, мъжки модел 35 номер за Питър Динклидж или дамски високи обувки номер 45 за скандинавски участници в Drag Show.
Освен безспорно интересна, работата на INGILIZ е отговорна към околната среда. Компанията е напълно енергийно независима, като работи по различни инициативи за намаляване CO2 емисиите в околната среда. Традиционните източници на светлина са заменени изцяло с LED тела във всичките й производствени, административни и търговски обекти. Започва и инициатива за преминаване към 100% възобновяеми зелени енергийни източници. Шест фотоволтаични покривни инсталации произвеждат приблизително 4 500 000 киловатчаса електрическа енергия годишно, покриващи цялото потребление на фирмата, като спестяват 486 тона CO2 емисии. Това се равнява на годишното потребление на около 580 домакинства или емисиите на 270 автомобила. Зелената идея се доразвива и във високоефективната система за рециклиране и намаляване на отпадъка при разкрояването на кожите. „Системата е единствена в България, като има едва четири работещи такива в цяла Европа“, обяснява Ремзи Ингилизов.
INGILIZ разработва лепило на водна основа, което да замести ацетоновото, циповете на обувките се създават от рециклирани бутилки. Рециклират се и компонентите, и опаковките за обувки. Иновативната компания финансира развитието на дейността си с подкрепата на Българската банка за развитие, а бъдещите й планове включват експанзия на нови пазари и усъвършенстване на използваните технологии.