Панайот Филипов: Помагаме на засегнатите от кризата хора и фирми с изключителна отговорност

Панайот Филипов: Помагаме на засегнатите от кризата хора и фирми с изключителна отговорност

23.12.2020

Част от мерките на правителството за подкрепа на гражданите и фирмите, пострадали от ограниченията заради Covid-19, се реализират чрез Българската банка за развитие. Чрез програмите на ББР търговските банки отпускат безлихвени заеми на хората, които не могат за работят заради пандемията, и кредити при облекчени условия за бизнеса. С въпроси на какви условия трябва да отговарят гражданите и фирмите, за да получат финансиране, какви са сроковете за подаване на документи и какво е участието на ББР в Инициативата „Три морета“, вестник "Труд" се обърна към Панайот Филипов, изпълнителен директор на ББР.

- Г-н Филипов, ББР направи промени в гаранционната програма за отпускане на безлихвени заеми на граждани, които са били в неплатен отпуск или не могат да работят заради COVID-19. Кои граждани имат достъп до тези заеми?


- Промените бяха належащи заради продължаващата пандемия. Съзнаваме изключителната си отговорност в кризата и със специалния мандат от правителството се стремим по-бързо и всеобхватно да помогнем на хората и бизнеса. Затова ББР разшири през декември и параметрите на гаранционната програма за физическите лица, така че от нея да могат да се възползват служителите, които отново са в принудителен неплатен отпуск или той вече е изтекъл. Те имат право на заем, дори ако междувременно са си намерили нов работодател.

Новите условия обхващат и лицата, които са се върнали на работа след прекратяването на неплатения отпуск, но към момента на кандидатстването за кредит и в периода на наложените противоепидемични мерки не работят под никаква форма.

Подкрепата е насочена също и към самоосигуряващите се лица с прекъсната дейност или спад в дохода в края на годината заради втората вълна от COVID-19.

Размерът на безлихвените заеми след промените в програмата достига 6900 лв., а срокът за кандидатстване беше удължен до края на юни следващата година.

 

- На какви условия трябва да отговорят кандидатите за безлихвени заеми?


- Изискването към всички наети лица, които са били или в момента са в неплатен отпуск, е да имат общо поне 3 месеца трудови правоотношения в периода между 01.01.2020 г. и датата на кандидатстването за кредит и за тях да са декларирани или платени дължимите осигуровки.

Относно самоосигуряващите се лица търговските банки, които ни партнират по програмата, сигнализират, че често се кандидатства с непълна документация. Условието е да докажат над 20% спад в доходите си спрямо съответния период преди пандемията, както и да са декларирали или платили осигурителните вноски, дължими след 01.01.2020 г. включително, само за периода, в който са осъществявали дейност.

С промяната на програмата отпадна ограничението за всички категории кредитополучатели да не са получавали възнаграждения за трудова дейност от друг източник или да имат отработени поне 5 дни през месец март.
Кандидатстващите могат да получат безлихвен кредит, дори ако са се възползвали от друга антикризисна мярка, осигурена от държавата за физически лица.

Важно е да се знае, че Българската банка за развитие не разглежда исканията за кредит, а включва вече одобрените от търговските банки заеми в издадената портфейлна гаранция.

 

- Какви документи трябва да подготвят кандидатите? Каква е процедурата, ако човек вече е взел безлихвен заем в размер до 4500 лв., а сега иска още средства?


- Засегнатите от пандемията самоосигуряващи се лица, упражняващи свободна професия или занаятчийска дейност по регистрация, и земеделски производители трябва да представят заверени копия на издадените от тях счетоводни документи, данъчни декларации или други документи, с които доказват спад в доходите за съответния период.

Всички нужни документи и декларациите по образец на ББР са публикувани на сайта на банката www.bbr.bg.
Тези, които са взели безлихвен кредит при досегашните условия, ще могат да кандидатстват пак за разликата в сумата - 2400 лв., пред своята банка-партньор по програмата.

Ако нуждаещият се отново е в неплатен отпуск, се изисква да представи документ от работодателя, че е в отпуск поради пандемията. А самоосигуряващо се лице, което отново е прекъснало дейност, представя документа за новото прекъсване, валидно към датата на кандидатстването.

Минималният размер на кредита става 2 600 лв., вместо досегашните 1 500.

Клиент на банка с изчерпан лимит може да кандидатства за разликата до 6 900 лв. в друга банка, като представи и договора си за кредит.

 

- Беше променена и програмата за отпускане на кредити при облекчени условия за фирмите, които са пострадали от мерките срещу разпространението на Covid-19. Кои фирми може да кандидатстват за заеми и на какви средства може да разчитат?


- Подадохме ръка на пострадалите компании от всички сектори, като удължихме срока за кандидатстване пред търговските банки до 20.06.2021 г. и увеличихме размера на заемите. Сега малките и средните фирми могат да получат по 1 млн. лева, а големите компании, които са търговски дружества - до 2 млн. лева.

Програмата на ББР в подкрепа на бизнеса се прилага от търговските банки-партньори за цялата територия на страната.

Изключително важно е в това трудно време да се помогне на местните производители, които осигуряват заетост, и да се даде ликвиден ресурс на големи предприятия, включително в сферата на туризма и транспорта, които не можеха да се възползват от правителствената мярка.

По тази антикризисна програма ББР гарантира 80% от размера на кредитите, отпускани от търговските банки. От април досега сме потвърдили за гарантиране кредити за бизнеса за близо 154 млн. лв.

 

- За какво фирмите може да използват отпусканите заеми при облекчени условия - за инвестиции или за да финансират и текущите си разходи, например за заплати?


- Експертите ни адаптираха програмата, така че тя да отговаря максимално на нуждите на предприемачите в тази извънредна обстановка. Сред съществените подобрения в механизма е възможността за отпускане на финансов ресурс както за оборотен капитал, така и за инвестиции.

 

- Правителството определи представители на Българската банка за развитие в Инвестиционния фонд към Инициатива „Три морета“. Какво представлява инициативата и какво е участието на България в нея?


- ББР се включи във Фонда на тази геополитическа инициатива по решение на българското правителство с вноска от 20 млн. евро. „Три морета“ е стратегически съюз между 12 държави-членки на ЕС от региона на Балтийско, Адриатическо и Черно море, който беше създаден през 2016 г., за да засили сътрудничеството помежду им. Тук живее над 20% от населението на Съюза, но за съжаление все още вътрешната търговия в региона е ограничена и е видима нуждата от подобряване на инфраструктурата и от ключови инвестиции.
За да има икономически ползи от инициативата и да се засили интеграцията между страните-членки, към нея бе учреден Инвестиционен фонд „Три морета“, а ББР се присъедини към него преди дни със статута на акционер клас „А“.

А догодина страната ни ще бъде домакин на регионалния съюз.

 

- Какви проекти ще бъдат финансирани чрез Инвестиционния фонд към Инициатива „Три морета“?


- Събраните средства във Фонда ще бъдат насочвани основно към проекти в областта на транспорта, енергетиката, дигиталните и информационни технологии. Очакваме задълбочаването на интеграцията между страните в инициативата да създаде и много работни места.

България вече е предложила на Инвестиционния фонд „Три морета“ проекти като разширяването на подземното газохранилище в Чирен, важен елемент от стратегическата енергийна инфраструктура за нас и региона, рехабилитацията на железопътната линия Русе-Варна, изграждането на тунел под прохода „Петрохан“ и строежа на магистрала „Черно море“, свързваща Бургас и Варна.

Решаващата дума за одобрение на проектите ще има Amber Fund Management Limited, ексклузивният инвестиционен съветник на Фонд „Три морета“ със седалище в Лондон.

Освен ББР, във Фонда ще участват институции и банки за развитие от региона, както и многостранни финансови институции като ЕИБ, ЕБВР и др.

 

- Вие сте и председател на СД на Микрофинансиращата институция Джобс, дъщерното дружество от Групата на ББР. Каква е основната дейност на дружеството и какви дейности финансира? Какви фирми може да кандидатстват за финансиране?


- Да, Микрофинансиращата институция „Джобс“ от Групата на ББР има важна мисия и тя е да помага на микро- и малките предприятия да развият своя бизнес.

Ние сме живителната сила за малки търговски дружества, еднолични търговци и кооперации, включително и стартиращи - извършвали дейност по-малко от 12 месеца към датата на срещата им с нас.
Даваме достъп до финансиране и на хора със свободни професии, земеделски производители и юридически лица с нестопанска цел.

Трудната за всички 2020 г. е юбилейна за нашето дружество. То навърши 10 години и в условията на ширеща се икономическа и финансова несигурност поради пандемията се зае активно със социалната си функция.

МФИ „Джобс“ създаде нов продукт, обезпечен с гаранция от Европейския инвестиционен фонд, с който успешно помагаме на пострадалите фирми.

 

- Тази година се разви и дъщерното дружество „ББР Факторинг“. Каква е дейността на дружеството? Фирми от кои сектори може да се възползват от дейността му, има ли критерии, на които трябва да отговарят?


- „ББР Факторинг“ е още едно от дъщерните дружества, които допринесоха за превръщането на ББР в завършена и пълноценна финансова група. Дружеството предлага оборотно финансиране чрез изкупуване на вземания. От услугите му могат да се възползват всички компании в България, без значение от техния размер и от бизнес сферата, в която оперират. Единственото изискване от нас е кандидатите за финансиране чрез факторинг да работят на отложено плащане с клиентите си.

Към момента дружеството „ББР Факторинг“ е предоставило над 17 млн. лв. оборотно финансиране. Подпомогнали сме над 30 компании, повечето от областта на малкия и средния бизнес, за нуждите им вследствие от междуфирмената задлъжнялост.

 

- Изпращаме една незапомнено трудна година. Какво е Вашето пожелание в навечерието на светлите Коледни и Новогодишни празници?


- Действително, през тази отиваща си година се справяхме в необичайно тежки условия. Нищо не беше по план, светът се затвори, но отново е Коледа, а това е най-светлият символ на надеждата и на роденото спасение.
Пожелавам на всички здраве и да минем през изпитанията по-сплотени и добри!

Нека Новата година бъде щастлива, успешна и благодатна!


Панайот Филипов е магистър по икономика от УНСС, има и специализация по фондови пазари към Делауеърския университет в България. През 1998 г. е обявен за Брокер №1 на БФБ с най-голям брой сделки за годината. Има солиден опит в банковата сфера, като е заемал управленски позиции в няколко банки. През 2014 г. той е назначен за член на Съвета на директорите на ЗАД “ОЗК - Застраховане”, а през 2017 г. става изпълнителен директор на Българската агенция за експортно застраховане. От април 2020 г. Панайот Филипов е изпълнителен директор и член на УС на Българската банка за развитие, както и председател на Съвета на директорите на Микрофинансиращата институция “Джобс” от Групата на ББР.

Кандидатствай

Онлайн банкиране

Валутни курсове

Лихвени индекси

Валутни курсове

Валута Купува Продава
EUR 1,949 1,961
USD 1,6496 1,7223
Валута Купува Продава
EUR 1,95 1,96
USD 1,6506 1,7213
GBP 2,2149 2,2868
CHF 2,0773 2,1534
Валута Фиксинг
EUR 1,95583
USD 1,68708
GBP 2,25041
CHF 2,11464

Лихвени индекси

Наименование Стойност
1 Месец 1,904
3 Месеца 2,038
6 Месеца 2,11

Кандидатствай

Онлайн банкиране

Валутни курсове

Лихвен процент

Валутни курсове

Валута Купува Продава
EUR 1,949 1,961
USD 1,6496 1,7223
Валута Купува Продава
EUR 1,95 1,96
USD 1,6506 1,7213
GBP 2,2149 2,2868
CHF 2,0773 2,1534
Валута Фиксинг
EUR 1,95583
USD 1,68708
GBP 2,25041
CHF 2,11464

Лихвени индекси

Наименование Стойност
1 Месец 1,904
3 Месеца 2,038
6 Месеца 2,11