
Как се пише бизнес план
Бизнес планът е едновременно вашият пътеводител и визитна картичка. Той обобщава най-важната информация за бизнеса ви – каква е идеята, на какъв етап сте, с какво разполагате, къде се намирате спрямо конкурентите и най-важното – къде искате да стигнете. Добре структурираният бизнес план ще убеди външните организации, например банки или фондове за дялово участие, че има смисъл да инвестират средства в начинанието ви.
Въвеждаща част
- Представяне на бизнес идеята
- Фирмен профил: наименование; година на регистриране; правен статут (ООД, АД или друг); предмет на дейност; отрасъл и подотрасъл; позиция на пазара; от кога съществува; координати; обслужваща банка и банкови сметки; форма на управление
- Финансова информация: структура на капитала; инвеститори; активни и пасивни акционери; регистрация на фондовата борса; задължения; имущество
- Организационна структура и управление: брой служители в миналото и днес; членове на борда на директорите и тяхната функция; органиграма
Същинска част
- Визия: какво искате да създадете, в какво желаете да се превърнете
- Мисия: с какво ще помогнете на вашите клиенти и обществото като цяло
- Цели: краткосрочни, средносрочни и дългосрочни
- Описание на стратегическия план и бизнес идеята
- Екип: описание на екипа, който ще реализира идеята и неговата квалификация
- Партньори: други компании, с които се кооперирате; консултанти; други значими връзки
- SWOT анализ: кои са вашите силни и слаби страни, кои са възможностите и заплахите пред вашата компания
- Финансова стратегия: размер на необходимите средства и източниците за тях; оборот; ликвидност
- Маркетингова стратегия:
- Описание на продуктите или услугите, вкл. информация нови или подобрени са те
- Анализи за обосновка на продуктовите решения
- Потребители – описание на целевите групи, кои са и как ще бъдат привлечени, резултати от пазарни проучвания
- Пазарна стратегия
- Пласментна стратегия
- Ценова политика
- Рекламна стратегия и стимулиране на продажбите
- Производствена стратегия – организация и технология на производството
- Икономически и социални резултати (примери)
- Нарастване на продажбите – външен и вътрешен пазар
- Създаване на нови работни места
- Решаване на екологични проблеми за региона
- Решаване на проблеми свързани с техническата безопасност, хигиената на труда и др.
- Очаквани финансови резултати по периоди за планирания период; прогноза за паричните потоци