
Как да финансирате бизнеса си
Обичайно стартът и растежът са свързани с инвестиция. Какъв тип финансиране ви е нужно обаче зависи от това на какъв етап сте, тъй като всеки от тях има своите специфики. С този наръчник ще направим кратък преглед на видовете инвеститори според и ще ви помогнем да се ориентирате какъв тип средства са ви нужни.
Предварителен етап – Pre Seed
Току-що сте започнали дейност, обичайно на този етап работите сами или в много малък екип и все още оценявате жизнеспособността на идеята си, разработвате прототип и бизнес модел. Финансирането при първите стъпки на бизнеса най-често идва от лични спестявания или от така наречените с чувство за хумор FFF инвеститори (Family, Friends and Fools) – семейство, приятели и … хора, които вярват в идеята ви колкото вас. Решението за подкрепа тук в повечето случаи е чисто емоционално и не се основава на предварителни разчети и проучвания.
Другата възможност са стартъп инкубаторите или бизнес ангелите.
• Стартъп инкубаторите са много подходящ вариант да започнете бизнеса си. Те предлагат обучителни програми с различна продължителност, менторство, споделени работни места и възможности за финансиране на идеите ви. Най-популярните акселератори у нас са: Startup Sofia Accelerator, Start it Smart, Founder Institute Sofia, Climate-KIC Accelerator Bulgaria;
• Бизнес ангелите са физически лица, които инвестират средства в стартиращи компании срещу миноритарен акционерен дял. Те могат да подпомогнат бизнеса ви не само финансово, но също с добър управленски опит и съдействие в установяването на контакти. Бизнес ангелите обичайно осигуряват малко финансиране (основно в диапазона 5 – 250 хил. евро) очакват възвращаемост от 3 до 40 пъти в период от 3 до 8 години.
Този модел е много популярен по света, като не само бизнесмени, но и много известни личности влизат в ролята на бизнес ангели. Известни в това отношение са инвестициите на Боно (U2) във Facebook, на Джаред Лето в Reddit, и на Аштън Къчър в Uber, Airbnb, Skype и Spotify.
У нас също вече има добри практики на успешни бизнеси, финансирали се по този начин като Telerik и TaxiMe, например. Своя бизнес ангел можете да потърсите в „Българската асоциация на бизнес ангелите“ (+линк) или CEO ANGELS Инвестиционен клуб.
Начален етап/ Seed
На този етап вече имате разработени продукти или услуги, но нямате достатъчно средства да проучите пазара и да определите целевите си групи. Вероятно вече имате нужда от по-сериозна финансова помощ, която може да дойде от няколко места:
• Публичните платформи за набиране на средства, известни още под името краудфъндинг (crowdfunding). Чрез дарения или срещу дял от акциите ви, хората, които повярват във вашата идея, могат да Ви помогнат да я финансирате.
Сред най-популярните сайтове за колективно финансиране са: Kickstarter, Indiegogo, GoFundMe, Patreon, Start Engine, WeFunder, Lending Club, CircleUp, Causes, Fundly.
Добър пример за идея, финансирана по този начин, са очилата за повече тонус на българската компания Novalogy, които получиха над 100 хил. долара финансиране чрез платформата Indiegogo.
• Фондове за рисков капитал – големият плюс е, че чрез своето дялово участие в компаниите, те, също като бизнес ангелите, допринасят и с мениджърски опит за развитието на компаниите.
У нас има няколко фонда за дялов капитал, сред които Фондът за капиталови инвестиции на ББР, който вече регистрира първите си успешни проекти – Колев и Колев, М2Пром, Децибел и IPS.
Други участници на пазара за рискови инвестиции са още: BlackPeak Capital, BrightCap Ventures, Eleven Ventures, Empower Capital, Endeavor, Innovation Capital, LAUNCHub Ventures, NEVEQ Capital Partners и др.
Научете повече за тях в официалната страница на Българската асоциация за дялово и рисково инвестиране.
• Синдикални инвеститори – два или повече бизнес ангели обединяват сили и инвестират в една и съща компания.
Началният (seed) етап се разделя на няколко серии A, B и C в зависимост от това колко е напреднала компанията ви, като пропорционално с развитието ви, расте и капиталът, който можете да привлечете от посочените инвеститори.
Зрял етап/ Series C and beyond
Тук вече говорим за доказано успешни компании – със стабилни парични потоци и установена клиентска база. Финансиране най-често се търси, за да се разработват нови продукти или да се достигат нови пазари. Това е и етапът, в който компанията ви вече не е толкова рискова и към нея проявяват интерес и друг вид инвеститори, като банките и хедж фондовете, например.